Thomas Eakins, Mary Cassatt, Osman Hamdi Bey ve Şeker Ahmed Paşa gibi Avrupalı ve Türk birçok ressamın hocalığını yapmış olan Oryantalizm akımının en ünlü sanatçılarından biri olan Jean-Leon Gerome, 1842-1845 seneleri arasında Paris Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’nda Delaroche’un hocalığında eğitim görmüştür. Delaroche’un tarihsel gerçeklikte eserler üretmesi sanatçıyı etkilemiş ve 1847 senesinde Paris Salon sergisine katıldığı “Horoz Dövüştüren Genç Yunanlılar” adlı yapıtıyla dikkat çekmeyi başarmıştır.

HOROZ DÖVÜŞTÜREN GENÇ YUNANLILAR, 1846, Musee d’Orsay,

Ardından atölyesinde Louis Hamon, Jean Aubert, Louis Boulanger ve Pierre Picou gibi sanatçılarla klasik konulu eserlere ağırlık vermiş ve bu grup için Les Neo-Grecs veya Les Pompeistes denilmiştir. Bu gruptan sonra Antik Yunan yaşamını eskisinden farklı olarak tarihsel anlamda değil erotik ve nükteli bir biçimde anlatmayı tercih eden sanatçı, 1850’lerde gerçekçi bir anlatım tarzını benimsemiştir. “Augustus Dönemi”, “Kamp Eğlencesi” ve “Moldovya Anısı” gibi yapıtlarını bu yolla icra etmiştir.

AUGUSTUS DÖNEMİ, 1855, Özel Koleksiyon

KAMP EĞLENCESİ, 1855, Özel Koleksiyon

1856’da Mısır’a giden sanatçının asıl üslubu bu dönemde oluşmuş, ülkesine döndükten sonra Yunan konulu eserlerinin yanı sıra Mısır’ı konu eden yapıtları da ortaya koymuştur. 1865 senesinde Fransız Enstitüsü’ne üye seçilmiş ve Paris Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’nda 40 sene hocalık yapmış, yaklaşık 2000 öğrenci yetiştirmiştir. Osman Hamdi Bey, Şeker Ahmed Paşa, Halil Paşa ve Cemal Bey gibi Oryantalist tarzda eserler ortaya koyan Türk sanatçılar da Paris’e giderek Gerome’dan eğitim almıştır. Sanatçı daha sonra Adolphe Goupil’in kızıyla evlenmiş ve ABD başta olmak üzere birçok ülkede tanınan bir sanatçı olmuştur.

THEBE ANITI, 1857, Musee Georges Garret

Gerome, ince tabakalar halinde küçük fırça vuruşlarıyla oluşturduğu parlak yüzeyleriyle dikkat çekmektedir. Küçük fırça vuruşları sanatçının ayrıntıda gerçekçi olmasını sağlamış, Kahire ve İstanbul’a olan ilgisi birçok yapıtlarında hissedilmiştir. Sanatlarının 600’e yakın yapıtının 250’sini Oryantalist konular oluşturmuştur.

KAHİRE’DE NAMAZ, 1865, Hamburger Kunsthalle

YILAN OYNATICISI, 1800, Sterling and Francine Clark Art Institute

FAS HAMAMI, 1880-1885, Palace of Legion of Honor

ARAP VE KÖPEKLERİ, 1875

Genel olarak büyük anıtsal kapıların önünde bekçiler, askerler, başıbozuklar, hamamda çıplak kadınlar, namaz kılan insanlar sık oluşturduğu kompozisyonlardır. Gerçekçiliği önplanda tutan sanatçı Paris’te doğu tarzında döşediği evindeki kumaşlar ve eşyaları eserlerine dahil etmiştir. 1878 tarihinden itibaren heykelleriyle önplana çıkan sanatçı bir süre daha bu alanda çalışmayı sürdürmüştür.

İstanbul’a olan hayranlığı nedeniyle 1875 senesinde Abdullah Biraderler’in davetlisi olarak Topkapı Sarayı’na gelen Gerome, burada iç mekanı ve avluları fotoğraflamış daha sonra bu fotoğraflar üzerinden “Köşkte Harem”, “Sultan ve iki Muhafızı” ve “Nargile Yakan Kız” gibi eserler yapmıştır. Dolmabahçe Sarayı Koleksiyonu’nda “Mısır’da Kahve” adlı tablosu bulunan Gerome, Bursa’ya karşı da büyük bir ilgi duymuş, “Bursa’da Büyük Havuz”, “Bursa’da Halifelerin Mezarı” ve “Akbar’ın Acısı” gibi yapıtlar ortaya koymuştur.

SARAY TERASINDA, 1886

HALI TÜCCARI, 1887, Minneapolis Art Institute

Jean-Leon Gerome Türk resmine yön veren önemli sanatçıların eğitiminde önemli bir rol oynamış, doğunun zevk ve anlayışını yakından takip etmiş ve 19. yüzyıl denildiğinde, yapıtlarında kullandığı üslup ve konu bağlamında, akla ilk gelen isimlerden biri olmuştur.